Friday, October 26, 2012

Tips 15 Terangkan kesalahan tindakan bukan salahkan pelakunya

Apabila pelajar menunjukkan hasil penulisannya, pujilah dia dengan memuji tindakannya dan nyatakan impak (kesan tindakannya)
"Wah! Bagusnya! kamu sudah boleh menulis mengikut teknik yang saya ajarkan.Huraian isi begitu tersusun. (puji perbuatan/tindakan)  Menarik dan mudah difahami. (Impak perbuatan)"


Pelajar lain juga akan turut terdorong mahu menunjukkan latihan yang dibuat oleh mereka.

Apabila terdapat kesalahan dalam penulisan karangan pelajar,  gunakan teknik Tidak Tegur Kesalahan tetapi menerangkan. Hanya terangkan yang betul dan yang salah. 



"Ayat ini tiada subjek. Jadi, masukkan subjek. Tambah perkataan 'hal/perkara' sebelum ayat ini (sambil menunjukkan ayat yang ditulis pelajar)"



Pelajar lain yang mendengar kata-kata tersebut juga belajar daripada kesilapan tersebut dan tidak takut-takut /malu mahu menunjukkan hasil kerja mereka

No comments:

Post a Comment