dak dibetulkan. Misalnya, jangan berkata :
"Pelajar ini telah membuat silap. Dia telah menulis perenggan pendahuluan yang salah. Dia masukkan isi dalam perenggan tersebut. Mana boleh buat begitu.. Salah!" (Salah)
Tetapi terangkan saja kesalahan/tindakan yang salah. (di samping cari peluang untuk puji kebaikan, misalnya,
"Saya bacakan perenggan ini.(merujuk ayat yang ditulis oleh pelajar) ....... Ayat pertama iaitu.... Betul dan tepat dari segi tema. Bagus! Ayat kedua pula menerangkan isu berkaitan tema. Bagus! Ayat yang ditulis oleh..... tepat dengan teknik yang saya ajarkan. Ayat ketiga ialah ayat isi. Ayat ini tidak boleh dimasukkan dalam perenggan pendahuluan."
"Pelajar ini telah membuat silap. Dia telah menulis perenggan pendahuluan yang salah. Dia masukkan isi dalam perenggan tersebut. Mana boleh buat begitu.. Salah!" (Salah)
Tetapi terangkan saja kesalahan/tindakan yang salah. (di samping cari peluang untuk puji kebaikan, misalnya,
"Saya bacakan perenggan ini.(merujuk ayat yang ditulis oleh pelajar) ....... Ayat pertama iaitu.... Betul dan tepat dari segi tema. Bagus! Ayat kedua pula menerangkan isu berkaitan tema. Bagus! Ayat yang ditulis oleh..... tepat dengan teknik yang saya ajarkan. Ayat ketiga ialah ayat isi. Ayat ini tidak boleh dimasukkan dalam perenggan pendahuluan."
No comments:
Post a Comment