"Kamu tulis perenggan ini tidak betul." (salah)
"Mana boleh masukkan isi dalam perenggan penda
huluan" (Salah)
"Kenapa kamu tulis ceperti ini. Bukankah kamu pelajar cemerlang?" (Salah)
"Tulis perenggan pendahuluan pun boleh silap?" (Salah)
Guna Teknik Tidak Tegur Kesalahan Tetapi Menerangkan.
" Ayat ini ialah ayat isi. Ayat isi tidak boleh ditulis dalam perenggan pendahuluan." (Betul)
"Ayat ini salah. Ayat yang betul ialah ayat tentang huraian isu berkaitan tema." (Betul)
Impaknya : Pelajar akan berebut-rebut menunjukkan hasil kerja mereka walaupun tahu ada kalanya guru akan berkongsi kesilapan di hadapan pelajar-pelajar lain.
"Kenapa kamu tulis ceperti ini. Bukankah kamu pelajar cemerlang?" (Salah)
"Tulis perenggan pendahuluan pun boleh silap?" (Salah)
Guna Teknik Tidak Tegur Kesalahan Tetapi Menerangkan.
" Ayat ini ialah ayat isi. Ayat isi tidak boleh ditulis dalam perenggan pendahuluan." (Betul)
"Ayat ini salah. Ayat yang betul ialah ayat tentang huraian isu berkaitan tema." (Betul)
Impaknya : Pelajar akan berebut-rebut menunjukkan hasil kerja mereka walaupun tahu ada kalanya guru akan berkongsi kesilapan di hadapan pelajar-pelajar lain.
Tq for sharing.x ramai yg share cr nak handle pelajar hardcore
ReplyDeleteSama-sama. Moga bermanfaat
Delete